logo
GEOLOGICAL SURVEY OF IRAN | WWW.GSI.IR

·         آیت الله کوهستانی

·         آیت الله بهجت

·         آیت الله حسن زاده آملی

·         آیت الله بهاء الدینی

·         علامه طباطبایی

·         شیخ جعفر مجتهدی

·         رجب علی خیاط

 

 

·         توصیه‌هایی از علا‌مه آیت الله کوهستانی

 

ایشان درباره اثر غذای حرام می‌فرمودند: زهر، کشنده و مهلک انسان است ولی غذای حرام دودمان را به هلاکت می‌رساند.

ایشان می‌فرماید : زیر بار سه چیز نروید‌، مال صغیر‌، مال میت‌، مال وقفی.

ایشان در مورد تداوام ذکر و اثر آن در هنگام مرگ می فرمودند : انسان باید عادت به ذکر‌ی داشته باشد که در مواقع حساس مرگ و انتقال از این عالم بتواند طبق عادت همیشگی آن ذکر را بگوید.

در مورد ارزش کلمه لااله الاالله ، ایشان می فرمودند : فردای قیامت مردم دوست دارند به دنیا برگردند و یک کلمه لا اله الا الله بگویند وبمیرند.

 

 

·         توصیههایی از آیت الله بهجت

 

از زیارت امام حسین ( علیه السلام ) بالاتر

زیارت شما قلبی می باشد . در موقع ورود اذن دخول بخواهیداگر حال داشتید به حرم بروید . هنگامی که از حضرت رضا علیه السلام اذن دخول طلبید و می گویید : ادخل یا حجه الله : ای حجت خدا آیا وارد شوم ، به قلبتان مراجعه کنید و ببینید آیا تحولی در آن بوجود آمد و تغییر یافته است یا نه؟ اگر تغییر حال در شما بود ، حضرت علیه السلام به شما اجازه داده است. اذن دخول حضرت سید الشهدا علیه السلام گریه است ، اگر اشک آمد امام حسین علیه السلام اذن دخول داده اند و وارد شوید .

اگر حال داشتید به حرم وارد شوید اگر هیچ تغییری در دل شما بوجود نیامد و دیدید حالتان مساعد نیست ، بهتر است به کار مستحبی دیگری بپردازید . سه روز روزه بگیرید و غسل کنید و بعد به حرم بروید و دو باره از حضرت اجازه ورود بخواهید . زیارت امام رضا علیه السلام از زیارت امام حسین علیه السلام بالاتر است. چرا که بسیاری از مسلمانان به زیارت امام حسین علیه السلام می‌روند، ولی فقط شیعیان اثنی عشری به زیارت حضرت امام رضا علیه السلام می آ یند .

ترک معصیت

پس عرض می کنم که غرض از خلق ، عبودیت است (و ماخلقت الجن و الانس الا لیعبدون ، سوره ذاریات  ) و حقیقت عبودیت ترک معصیت است در اعتقاد که عمل قلب است و در حمل جوارح

و ترک معصیت حاصل نمی شودبه طوری که ملکه شخص بشود مگر بادوام مراقبه و یاد خدا در هر حال و زمان و مکان و در میان مردم و در خلوت " ولا اقول سبحان الله و الحمدالله ، لکنه ذکر الله عند حلاله و حرامه "

سعادت دنیا وآخرت

کوچک و بزرگ باید بدانیم : راه یگانه برای سعادت دنیا وآ خرت بندگی خدای بزرگ است و بندگی، در ترک معصیت است در اعتقادیادت و عملیات . آنچه را که دانستیم عمل نماییم و آنچه را که ندانستیم توقف و احتیاط نماییم تا معلوم شود هرگز پشیمانی وخسارت در ما راه نخواهد داشت این عزم اگر در بنده ثابت و راسخ باشد ، خدای بزرگ اولی به توفیق و یاری خواهد بود .

قساوت و تاریکی قلب

از واضحات است که خواندن قرآن در هرروز ، و ادعیه مناسبه اوقاف و امکنه ، در تعقیبات و غیر آنها وکثرت تردد در مساجد و مشاهد مشرفه ؛ و زیارت علما و صلحا ء و همنشینی با آنها ، از مرضیلت خدا و رسول (صلی الله علیه وآله ) است و باید روز به روز مراقب زیادتی بصیرت و انس به عبادت و تلاوت و زیارت باشد . و برعکس ، کثرت مجالست با اهل غفلت ، مزید قساوت و تاریکی قلب و استیحاش از عبادت و ز یارات است  ؛ از این جهت است که احوال حسنه حاصله از عبادات و زیارات و تلاوتها ، به سبب مجالست با ضعفا در ایمان ، به سوء حال و نقصان مبدل می شوند ؛  پس ، مجالست با ضعیف الایمان در غیر اضطراری و برای غیر هدایت آنها سبب می شود که ملکات حسنه خود را از دست بدهد بلکه اخلاق فاسده آنها را یاد بگیرد :

" جالسو ا من یذکر کم الله رویته ، و یزید فی علمکم منطقه ، و یرغبکم فی الاخره عمله "

عبودیت ترک معصیت در عقیده و عمل

بعضی گمان می کنند که ما از ترک معصیت عبور کرده ایم !! غافلند از اینکه معصیت ، اختصاص به کبائر معروفه ندارد ، بلکه اصرار بر صغائر هم ، کبیره است ؛ و نگاه تند به مطیع ، برای تخویف ، ایذاء محرم است ؛ و تبسم به عاصی ، برای تشویق ، اعانت بر معصیت است . محاسن اخلاق شرعیه ومفاسد اخلاق شرعیه در کتب و رسائل عملیه ، متبین شده اند. دوری از علما و صلحا ، سبب می شود که سارقین دین ، فرصت را غنیمت بشمارند و ایمان و اهلش را بخرند به ثمنهای بخس وغیر مبارک ، همه اینها مجرب و دیده شده است.

ذکر علمی

هیج ذکری ، بالاتر از " ذکر علمی نیست ؛ هیچ ذکر علمی بالاتر از معصیت در اعتقادیات وعملیات نیست " .

و ظاهر این است که ترک معصیت به قول مطلق بدون مراقبه دائمیه صورت نمی گیرد.

با عمل بگویید

جماعتی هستند که وعظ و خطالبه و سخنرانی را که مقدمه عملیات ناسبه می باشند ، با آنها معامله ی ذی المقدمه می کنند ، کانه دستور این است که بگویند و بشنوند ، برای اینکه بگویند وبشنوند ! و این اشتباه است .تعلیم و تعلم ، برای عمل ، مناسب است و استقلال ندارند . برای تفهیم این مطلب وترغیب به آن فرموده اند: " کونو دعاه ال الله بغیر السنتکم " با عمل بگویید واز عمل یاد بگیرید و عملا شنوایی داشته باشید . بعضی می خواهند معلم را تعلیم نمایند ، حتی کیفیت تعلیم  را از معلمین یاد بگیرند.

 

بعضی التماس دعا دارند ، می گوییم برای چه ؟ درد را بیان می کنند ، دوا را معرفی می کنیم ، به جای تشکر و به کار انداختن ، باز می گویند : " دعا کنید !"

 

تمام عمر صرف در یاد خدا

پس  می دانیم به درجه اشتغال به یاد او ، انتفاغ ما از تقرب به او خواهد بود ؛ و در طاعت و خدمت او، هر قدر کوشا باشیم به همان درجه متقرب ومنتفع به قرب خواهیم بود؛ و فرق بین ما و سلمان سلام الله علیه ، در درجه طاعت و یاد او که موثر در درجه قرب ما است خواهد بود . وآنچه می دانیم که اعمالی در دنیا محل ابتلاء ما خواهد شد باید بدانیم  که آنها هر کدام مورد رضای خداست ، ایضا خدمت و عبادت و طاعت محسوب است.

پس باید بدانیم که هدف باید این باشد که تمام عمر ، صرف در یاد خدا و طاعت او و عبادت ، باید باشد تا به           آخرین در جه قرب مستعد خودمان برسیم ، و گرنه بعد از آ نکه دیدیم بعضی ، به مقامات عالیه رسیدند و ما بی جهت ، عقب ماندیم ، پشیمان  خواهیم شد.

 

 

·         توصیههایی از استاد سلوک علامه حسن زاده آملی

 

نماز انسان را فرشته خو میکند؛ زیرا که نمازگزار از همه بدیها پاک است. هر کس که نمازگزار است، پاکیزه خوی و نیکو کردار و نیکو رفتار است، از درنده خویی، بد گویی، تنبلی و ولگردی بیزار و برکنار است.

معر فت نفس طریق معرفت رب است که از سید انبیاء ( صل الله علیه و آله ) و هم از سید اوصیاء ( علیه السلام ) ماثور است؛ من عرف نفسه فقد عرف ربه هرکس د رخویشتن بیاندیشد و در خلقت خود تفکر و تامل کند دریابد که این شخص؟ محیر العقول، واجب بالغیر است.

 

 

·         توصیههایی از آیت الله بهاءالدینی

 

تزکیه، کلید فهم معارف اللهی

اگر می خواهید موفق به درک و فهم کلمات انبیا ء کتاب خدا ، کلمات نهج البلاغه و کلمات صحفیه سجادیه شوید، باید مزکی شوید .

اگر مزکی شدید درک می کنید آنچه را متکلم اراده کرده است معلوم نیست بفهمید لکن مصادیق مفاهیم به اختلاف نفوس، مختلف است . قرآن می گویید : «لا یسمه الا المطهرون»

کتاب عزیز را غیر از انسان مطهر نمی تواند بفهمد فهم حکیمانه می گوید :مراد از مطهر، مطهر از پلیدیهاست ، مطهر از رذائل نفسانی و مطهر از شرک است .تازمانی که انسان از این رذائل طهارت پیدا نکند و پاک نشود با کتاب خدا آشنا نمی شود ، درک فقهی می گوید : «لا یسمه الا مطهرون» یعنی تماس بدنی وا عضا و جوارح یعنی بی وضو نمی توان دست به قرآن بزنی ، این هم درست است . این هم مطهر است . طهارت از ارجاس تطهیر است.

 

اصلاح خود، خانواده و جامعه

مرحله اول اخلاق اسلامی تهذیب نفس خود است ، که انسان به واسطه آن آتش را از خود دور می کند. آن گاه نوبت به تدبیر منزل می‌رسد . مرحله سوم تهذیب اداره و تطهیر جامعه و دور کردن آن از آتش است. انسان کامل کسی است که این سه مرحله را طی کند. کسی صلاحیت اداره جامعه را دارد که این سه منزل را طی کرده باشد.

حوصله و دقت در تحصیل

اگر دقت و حوصله در مطالعه باشد، مطالب ارزنده ای نصیب انسان می شود که با تعجیل و سرعت دادن به مطالعه حاصل نخواهد شد البته حضور در محضر استاد و نشستن پای درس ، خود موضوعیت دارد چرا که نشستن ، صحبت کردن ، کیفیت نگاه و وارد و خارج شدن استاد ، همه و  همه در فهم مطالب درسی و سازندگی روحی واخلا‌قی تاثیر بسیار‌ی دارد‌، همه حرکات استاد مهذب در انسان تاثیر می گذارد.

بنده در نوجوانی ، با نشاط فراوان ، حدود شانزده ساعت کار عملی و فکری داشتم و مجهولات و نقاط ابهام درسهایم را به این طریق حل می‌کردم . نشاط درسی برای تحصیل انسان بسیار مفید و ضروری است . انسانی که با نشاط است خوابش کم، اتلاف وقتش کم و صحبتهای غیر ضروری‌اش کمتر است ، تمام همتش درس است و تحصیل.

علم الهی در پرتو تقوی

ما یک وقت دیدیم این علم ظاهری ما را اشباع نمی‌کند اینها صناعت است و با آن کار دل درست نمی‌شود . آن علمی که در ارتباط مستقیم با تقوای الهی است "واتقوا الله و یعلمکم الله " او باید بدست آورد.

راه رسیدن به عالم معنی

شریعت اساس طریقت است‌، ظاهر طریقه استدلال است‌، جز مقدمه برای ادراک باطن و وصول و رسیدن به حقیقت چیز دیگری نیست‌. وتنها از ظاهر می‌توان به باطن را پیداکرد‌. راه دیگری برای رسیدن به باطن نیست‌. و تنها راه‌، راه تعلیمات اسلامی است.

با خداباش

به جویندگان آب حیات جمله کوتاهی را سفارش می کردند که عصاره و چکیده و جان  تمام اذکار و اوراد است و آن اینکه با خدا باش !

هر گاه ذکری از او طلب می کردند می فرمود : با خدا باش !

و انگاه که بر اصرار خود می افزودند با نگاهی پر معنا به آنها نگریسته می فرمودند :" والذین جاهدوا فینا لنهدینهم سبلنا ان الله لمع المحسنین" آن کس که در محدوده بندگی ما بکوشد راه ارتقاء وصعود را بدو بنمایانیم. 

 

 

·         توصیه هایی از علامه طباطبایی

 

والدین

استاد امجد نقل می کند : شخصی به مرحوم علامه عرض کرد : " با این پدر و مادرهای پر توقع چه کنیم ؟ ایشان فرمودند : غیبت پدر ومادرها را نکنید .

اثر اعمال بر هستی

استاد امجد از قول علامه می گوید: " اگر یک کاه برداری ، درهمه عالم (هستی ) اثر می گذارد پس گناه کردن جه اثری بر هستی می گذارد .

اهل محاسبه باشید

علامه می فرمود : در شب و روز زمانی را برای حسابرسی خود قرار بدهید و ببینید در این بیست و چهار ساعت چگونه بر شما گذاشته ، اهل محاسبه باشید ، همانطور که یک بازرگان یک کاسب دخل و خرج خود و صادرات و وارادات خود را حساب می کند  ، شما ببینید در شبانه روز بر شما گذشته چه چیزی انداوخته اید ، چه گفته اید یک یک رفتار و گفتارتان را حساب برسید ، از نادرستی استغفار کنید ، و سعی کنید تکرار نشود ، و برای آنچه شایسته و صالح و به فرمان حاکم عقل بود خدا را شاکر باشید ، تا به تدریج برای شما تخلق به اخلاق ربوبی ملکه بشود .آیت الله استاد حسن زاده آملی می فرماید : یکی از کلمات قصار علامه طباطبائی، این بود که" ما کاری مهم تر از خود سازی نداریم. "

  اثر گناه غیبت

حجت الاسلام سید احمد فاطمی نقل میکند: در اوایل طلبگیام، روزی مرحوم علامه به حجره ام تشریف آورند و فرمودند:

به ظاهر در اینجا غیبت شده است ! گفتم بله‌؛ پیش ازآمدن شما‌، چند نفر که در‌سشان از من بالاتر بود‌، این جا بودند و غیبت کسی را کردند‌. علامه فرمودند‌: باید می‌گفتی از این جا بروند، این حجره دیگر برای درس خواندن مناسب نیست‌؛ اتاق خود را عوض کن.

دعای سحر

علامه حسن ز‌اده آملی می‌نویسد :وقتی به حضور شریف علامه طباطبائی‌، تشرف حاصل کرده بودم و عرض حاجت نمودم فرمود: آقا دعای سحر حضرت امام محمد باقر علیه السلام را فراموش نکن که در آن جمال و جلال و عظمت و نور و رحمت و علم و شرف است

 

 

·         توصیههای شیخ جعفر مجتهدی

محک ایمان

هرکس که نام آقا امام حسین (علیه السلام)را بشنود از میزان انقلاب خاطری که پیدا میکند پایه ایمانش را میتوان فهمید کسانی که نام این بزرگوار را میشنوند و تغییر حالی در خود نمیبینند باید جدا نگران ایمان خود باشند.

نام آقا امام حسین (علیه السلام )محک ایمان است آقای مجتهدی میفرمودند:زمانی که در بیابانها ساکن بودم‌، هنگام توسل کلمه شریف (یا حسین‌) را با انگشت روی خاک می‌نوشتم و آنقدر می‌گریستم تا اینکه کلمه یا حسین که برروی خاک نوشته بودم تبدیل به گل میشد و محو میگشت‌، مجددا آن نام مقدس را روی گلها مینوشتم و به حدی گریه میکردم که بی تاب گشته و از هوش میرفتم.

چشم پوشی از گناه

آقای مجتهدی فرمودند:در ایام نوجوانی که به مدرسه می رفتم در بین راه به فقرا کمک می کردم  یک روز که از مدرسه بر می گشتم در بین راه پیرزنی را دیدم که مقداری اسباب و اثاثیه در دست دارد او از من خواهش می کرد که کمکش کنم و اثاثیه را به من داده و از جلو حرکت کرد تا به منزلی رسیدیم ، سپس درب را باز کرده و وارد خانه شد من نیز همراه او داخل شدم ، که ناگهان درب بسته شد و با چند دختر روبرو شدم ، انها گفتند : شما به یوسف تبریز مشهور هستید و ما از شما خواسته هایی داریم که اگر انجام ندهید کوس رسوایی شما را خواهیم زد ایشان می فرمودند: یک لحظه تامل کرده و نگاهی به اطراف انداختم ، ناگهان چشمم به پله هایی افتاد که به بام منتهی می شد ، بلافاصله با سرعت به طرف پله دویده و به پشت بام رفتم ، آنها هم به دنبال من به پشت بام امدند  با اینکه ساختمان سه طبقه عظیمی بود و دیوارهای بلندی داشت ، با گفتن یک یا علی ، بی درنگ از پشت بام خود را به داخل باغی که جنب خانه قرار داشت پرتاب کردم  همین که در حال سقوط بودم دو دست زیر کف پاهایم قرار گرفت  مرا پایین اورد ایشان فرمودند : از آن موقع تا الان پاهایم را بر زمین نگذاشته ام و هنوز روی آن دستها را ه می روم.

غزلیات حافظ

عارف بالله شیخ جعفر مجتهدی می‌فرمایند : اگر مجاز بودم و اجازه می‌دادند‌، غزلیات حافظ را به ترتیب سن سلوکی او ترتیب داد و اشعاری را که از او نیست نشان می‌دادم اگر روزی این اتفاق بزرگ رخ دهد و سینه سوخته راه‌شناسی به این مهم اقدام کند‌، به منزلت واقعی حافظ و مقام بلند و رفیعی که در عوالم روحانی دارد پی خواهند برد و دیگر او را شاهد باز و شرابخواره معرفی نخواهند کرد.

باطن حافظ به نور ولایت منور و مشام جان او به عطر ملکوتیان قدس معطر بوده است اگر عارفی چون حافظ نداند که این اشراقات از کدام کانون نوری در آیینه جان او می تابد‌، که عارف نیست‌. و کسی را که از زلال معرفت جرعه‌ای چشانیده باشند‌، دست و صاحب دست را می‌شناسد و با ساقی بزم روحانیان آشنا است‌. چون حافظ انس عجیبی با قرآن کریم داشته و در حد ظرفیت وجودی خود از لطائف معانی چند بعدی آن بهره مند بوده است‌، لذا اشعار جوششی او همانند یک منشور چند وجهی‌، باز‌تاب مختلفی دارد و ابعاد گوناگونی بر آن متصور است که برای اهل معنا پوشیده نیست.

 

 

·         توصیه‌هایی از رجب علی نکوگویان (خیاط)

راه رسیدن به حقیقت توحید

" به نظر حقیر اگر کسی طالب راه نجات باشد و بخواهد به کمال واقعی برسد و از معانی توحید بهره ببرد، باید به چهار چیز تمسک کند: اول: حضور دایم، دوم: توسل به اهل بیت (ع)، سوم: گدایی شبها، و چهارم: احسان به خلق."

فلسفه توسل به اهل بیت (ع)

غالب مردم نمیدانند توسل به اهل بیت (ع) برای چیست ؟ آنها برای رفع مشکلات و گرفتاریهای زندگی به اهل بیت متوسل میشوند، در صورتی که ما برای طی کردن مراحل توحید و خداشناسی باید در خانه ی اهل بیت (ع) برویم. راه توحید دشوار است و انسان بدون چراغ و راهنما قادر به طی کردن این راه نیست.

نیایش اولیای خدا

شیخ رجبعلی خیاط می فرمود :" در بیداری سحر و ثلث آخر شب آثار عجیبی است. هر چیزی را که خدا بخواهد از گدایی سحرها میتوان حاصل نمود، از گدایی سحرها کوتاهی نکنید که هر چه هست در آن است. عاشق، خواب ندارد و جز وصال محبوب چیزی نمیخواهد. وقت ملاقات و رسیدن، به هنگام سحر است."

هر گنج سعادت که خدا داد به حافظ

از یمن دعای شب و ورد سحری بود.

ببین خدا چه می‌خواهد

هی نگو دلم این طور می‌خواهد، دلم آن طور می‌خواهد، ببین خدا چه می‌خواهد. تا وقتی پیرو خواهش‌های دل باشی به جایی نمی‌رسی. دل خانه‌ی خداست، کسی دیگر را در آن راه مده. فقط بایستی خدا در دل تو باشد و حکومت کند و لاغیر. از حضرت علی (ع) پرسیدند از کجا به این مقام رسیدید؟ فرمود: " در دروازه ی دل نشستم و غیر خدا راه ندادم". اگر بخواهی خدا تو را صدا کند، قدری معرفت پیدا کن و با او معامله کن. وقتی می گوییم لااله الا الله باید راست بگوییم. تا انسان خدایان دروغین را کنار نگذارد نمی‌تواند موحد باشد و در گفتن لا اله الا الله راستگو باشد. " اله " چیزی است که دل انسان برباید، هر چیز که دل او را ربود خدای اوست. چرا اینقدر دور خودت می‌چرخی؟! خدا را بخواه و همه‌ی خواستنی‌ها را مقدمه‌ی وصل او قرار بده.

همه کارها برای خدا

شیخ به شاگردان خود مکرر تاکید می‌کرد که :" همه کارها باید برای خدا باشد، حتی خوردن و خوابیدن".

و می‌افزود: " هر گاه این استکان چای را به قصد خدا بخوری، دل تو به نور الهی منور می‌شود، ولی اگر برای حظ نفس خوردی، همان‌می شود که خواسته بودی."

برکات مادی و معنوی اخلاص

یکی از ارادتمندان جناب شیخ می‌گوید : شیخ از من پرسید:" شغل شما چیست؟ "

گفتم : نجار هستم.

فرمود: " این چکش را که به میخ می‌زنی به یاد خدا می‌زنی یا به یاد پول؟! اگر به یاد پول بزنی، همان پول را به تو می‌دهند و اگر به یاد خدا بزنی هم پول به تو می‌دهند و هم به خدا می‌رسی."